E-Herkenning

Als ondernemer veilig inloggen bij websites van de overheid

Wat is eherkenning?

eHerkenning is een online methode waarmee ondernemers veilig in kunnen loggen op websites van de overheid. Hiermee kunnen ondernemers gebruik maken van bepaalde diensten van de overheid. Het aanvragen van een vergunning of subsidie vallen onder deze diensten. eHerkenning kan gezien worden als de DigiD voor bedrijven. Waar voorheen vele acties uitgevoerd moesten worden gaat nu alles via eHerkenning. 

Waar gebruik ik eHerkenning voor? 

Om in te kunnen loggen als bedrijf bij een overheids instantie wordt steeds vaker gesproken van eHerkenning. Sommige diensten zijn zelfs alleen met eHerkenning beschikbaar. Hierbij kan je denken aan het aanvragen van bepaalde subsidies en vergunningen. 

Met de dag groeit het aantal organisaties welke gebruik maken van eHerkenning. Onder andere provincies, gemeenten, waterschsappen, diverse ministeries en uitvoeringsorganisaties zijn aangesloten op dit systeem. Ook de RDW en UWV zijn aangesloten op eHerkenning. 

Sinds januari 2020 doen alle bv's  verplicht aangifte loonbelasting en vennootschapsbelasting via eHerkenning. Voor zzp'ers is dit niet het geval. 

Voor wie is eHerkenning? 

Alle bedrijven (welke ingeschreven staan bij de KVK) kunnen eHerkenning aanvragen. Het aanvragen van eHerkenning kan slechts bij een beperkt aantal bedrijven. EHerkenning is persoonsgebonden. Dit betekent dat eHerkenning aangevraagd word per persoon, en niet per bedrijf. 

De kosten voor eHerkenning

In tegenstelling tot het gebruik van een DigiD kost eHerkenning geld. Er zitten kosten verbonden aan de aanschaf van eHerkenning en aan het gebruik van eHerkenning. De kostprijs is afhankelijk van het betrouwbaarheidsniveau. Dit variëerd van EH1 (gebruikersnaam-wachtwoord combinatie) tot EH4 (een certificaat). 

Wij denken graag met je mee

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? Neem eens contact met ons op, dan kunnen we het erover hebben.